Waar vergaderde de cliëntenraad over op 14 april?
14 april 2025
Op maandag 14 april vond de maandelijkse cliëntenraadsvergadering plaats. Tijdens deze vergadering werden er verschillende onderwerpen besproken, maar lag de nadruk op de sluiting van de manege op Kempenhaeghe.
De voorzitter raad van bestuur sloot aan om tekst en uitleg te geven over de gevolgde procedure hierin, nadat de cliëntenraadleden hier hun zorgen over geuit hadden in een brief. Er is toegelicht dat men niet over één nacht ijs is gegaan om tot dit besluit te komen en dat de manege al meerdere jaren verlieslijdend is. De directeur CEW benadrukt dat Kempenhaeghe zich realiseert dat de hele situatie, naast de financiële waarde, ook een grote emotionele waarde heeft.
De cliëntenraadleden hebben aangegeven behoefte te hebben aan inzicht in de gevolgde procedure en afwegingen, voorafgaand aan het besluit tot sluiting. De voorzitter raad van bestuur heeft hierin toegestemd, met de kanttekening dat het proces niet ‘on hold’ gezet kan worden en de gesprekken met ouders en betrokkenen van de getroffen cliënten parallel voortgezet zullen worden. De cliëntenraadleden gaan zich beraden of zij vervolgens betrokken willen zijn bij de projectgroep rondom het vinden van alternatieven van beweegbesteding i.v.m. de sluiting van de manege.
Behalve de sluiting van de manege gaf de directeur CEW een toelichting op de stand van zaken rondom het verbeterplan van CEW, waarbij inzicht is gegeven in de realisatie van 2024 en besparingsmogelijkheden. Er zijn hierbij een aantal initiatieven, verdeeld in 5 verschillende hoofdthema’s, te weten:
- Met elkaar slimmer organiseren
- Kostendekkende dienstverlening
- Capaciteitsmanagement
- Locaties en niet-rendabele activiteiten
- Instroom
De directeur CEW zal voor alle onderliggende initiatieven die hierbij horen nagaan of de cliëntenraad hierin adviesrecht/instemmingsrecht heeft en dit bij twijfel ook bespreekbaar maken met de cliëntenraad, om op die manier in gesprek te blijven.
Vervolgens is het instemmingsverzoek over de beleidsnotitie Wzd besproken. De cliëntenraadleden hebben hierover geen vragen en/of opmerking, en neemt het besluit om hier instemming in te verlenen. Naast dit instemmingsverzoek zijn er nog 3 adviesvragen onderweg naar de cliëntenraad, waardoor besloten is om op 28 april een extra vergadering in te lassen, zodat de cliëntenraadleden zich hier goed op voor kunnen bereiden.
Tenslotte geven de cliëntenraadleden toelichting over de bijeenkomsten waar zij bij aanwezig zijn geweest, zoals het Kempenhaeghe congres, een bezoek aan de wasserette en de sessies met de werkgroep familiebeleid. Daarnaast is een lid uitgenodigd door het Leerhuis Epilepsie om medewerking te verlenen aan een scholing, door middel van een interview.
28 april 2025
Op 28 april was er een extra vergadering omdat er 3 adviesvragen te bespreken waren. De raad van bestuur kwam de onderwerpen toelichten. De situatie rond de manege kwam kort ter sprake. De cliëntenraadleden vragen vooral om meer informatie. Als die ontvangen is, komt er een gesprek tussen de cliëntenraad en de raad van bestuur om een en ander duidelijk te krijgen.
De eerste adviesvraag was het kwaliteit- en veiligheidsbeleid. De vragen van de cliëntenraad werden beantwoord. Wat de cliënt merkt van het nieuwe beleid? Alle zaken rond kwaliteit en veiligheid komen in deze notitie bij elkaar en zijn goed vastgelegd. Mochten er dingen minder goed lopen, dan worden die besproken in een commissie zodat iedereen ervan kan leren. Door op deze manier te werken kan de zorg en veiligheid voor cliënten verbeteren.
Het tweede onderwerp ging over een nieuwe versie van de notitie cliëntenparticipatie.De cliëntenraad stelde kritische vragen en zag ook dat het een complete en duidelijke notitie is. Daarin wordt gesproken over een participatieladder: de beslissing wordt bovenin genomen, door de raad van bestuur. De beste beslissingen worden genomen als de onderste treden ook zijn genomen: participatie op alle niveaus, dus ook de cliëntenraad. De cliëntenraad stemt in met deze notitie.
De laatste adviesvraag betreft een nieuwe versie van de klachtenregeling. De raad van bestuur legde de verbeteringen uit. Het advies van de cliëntenraad is om een goede brochure te maken en op de website van Kempenhaeghe te vermelden hoe mensen een eventuele klacht kunnen indienen. Het streven van de klachtencommissie is om met elkaar in een gesprek een oplossing te vinden, omdat de cliënt en Kempenhaeghe elkaar nodig hebben. Ook voor deze adviesvraag stuurt de cliëntenraad een positief advies.